کاهش مالیات بر تراکنش های بانکی 1402

کاهش مالیات بر تراکنش های بانکی 1402

کاهش مالیات بر تراکنش های بانکی

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که تراکنش های بانکی سالهای قبل شما از طرف اداره امور مالیات  مورد رسیدگی قرار گرفته و برگ تشخیص برای شما صادر شده یا در حال رسیدگی است این مقاله همان چیزی است که شما به ان نیاز دارید.

مالیات بر تراکنش های بانکی چیست ؟

بر خلاف تصور عموم که مالیات بر تراکنش های بانکی را یک منبع جدید مالیاتی می دانند باید گفت که مالیات تراکنش های بانکی یک منبع جدید نبوده بلکه تراکنش های بانکی در واقع یک مستند مناسب برای رسیدگی به مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی می باشد.

بنابراین در صورتی که شخصی دارای پرونده مالیاتی بوده و تراکنش های بانکی وی در آن پرونده رسیدگی شده است نیازی به پرداخت مالیات بر تراکنش های بانکی ندارد و تنها کاری که باید انجام دهد باید مدارک این موضوع را به گروه مورد رسیدگی ارائه نماید.

حال فرض می کنیم شما برای سالهای قبل اظهارنامه ارائه ندادین و یا حسابهای بانکی که اداره امور مالیاتی برای رسیدگی مد نظر قرار داده را شما قبلا اعلام نکردید.حال سوالی اینجا است که آیا همه تراکنش های بانکی مشمول مالیات است؟

مالیات بر تراکنش های بانکی چیست ؟

بیشتربخوانید: تعریف مالیات و انواع مالیات در ایران

کدام تراکنش های بانکی مشمول مالیات هستند ؟

در پاسخ باید گفت که همه تراکنش های بانکی واریزی به حساب مودی جنبه درآمدی نداشته وطبق قانون مالیات های مستقیم و بخش نامه 16/99/200 کلیه اقلام وارده به حسابهای بانکی مودیان دلیلی بر وجود درآمد نبوده و این امر می بایست با توجه به ماهیت فعالیت مودیان و واقعیت امر مد نظر گروه رسیدگی قرار گیرد. بنابراین تراکنش هایی به شرح ذیل مشمول مالیات نمی باشند.

 الف – تراکنش های بانکی که اساسا ماهیت درآمدی برای صاحب حساب ندارند از قبیل:

  • تراکنش ها ی بانکی مربوط به اعضای هیات مدیره و سهامداران اشخاص حقوقی با تاييد شخص حقوقی مورد نظر
  • دریافتی و پرداختی مرتبط به حق شارژ
  • دریافتی و پرداختی به حساب بستگان (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود )
  • انتقال بین حسابهای شرکا در مشاغل مشارکتی
  • انتقالی بین حسابهای شخص
  • تسهیلات بانکی دریافتی
  • تنخواه های واریزی به حساب اشخاص توسط کارفرما با تاييد کارفرمای ذی ربط
  • دریافت ها و پرداخت های سهامداران و اعضای هیات مدیره اشخاص حقوقی که طرف مقابل آن در دفاتر شخص حقوقی
  • در حسابهای دریافتنی و پرداختنی ( جاری شرکا) منظور شده است.
  • وجوه دریافتی ناشی از جبران خسارت
  • قرض و ودیعه دریافتی و پرداختی
  • انتقالی بین حساب های بانکی اشخاص در صورتی که مربوط به درآمد نباشد
  • مبالغ دریافتی و پرداختی اشخاص به عنوان واسط باتوجه به فضای کسب و کار اشخاص حقیقی (در صورتی که ماهیت درآمدی آن توسط اداره امور مالیاتی اثبات نشود)

بیشتر بخوانید: مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی

ب – تراکنش های بانکی که ماهیت درآمدی دارند لیکن با رعایت مقررات از پرداخت مالیات معاف یا مشمول مالیات مقطوع یا نرخ صفر و یا مالیات آن کسر در منبع بوده باشد.

تا این قسمت با موضوع مالیات تراکنش های بانکی و این که چه تراکنش هایی معاف هستند صحبت کردیم حال به این موضوع می پردازیم که نحوه محاسبه مالیات برای تراکنش هایی که جنبه درآمدی داشته اند چگونه است؟

نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی ؟

نحوه محاسبه مالیات تراکنش های بانکی ؟

برای تراکنش های بانکی که جنبه درآمدی بودن آنها به اثبات رسید بر اساس ضریب یا نسبت سود فعالیت نسبت به مطالبه مالیات اقدام می شود. ضرایب تشخیص درآمد مشمول مالیات  برای مشاغل مختلف از اینجا قابل دسترس است . سازمان امور مالیاتی کشور > قوانین و مقررات > قوانین 1 > ضرائب تشخیص درآمد مشمول مالیات (intamedia.ir).حال اگر شما شخص حقیقی باشید بعد از به دست آوردن درآمد مشمول مالیات بر اساس نرخ های مقرر در ماده 131 قانون مالیات های مستقیم محاسبه خواهد شد .

چگونه می توانم شغل خود را اثبات کنم؟

در بسیاری از رسیدگی ها به تراکنش های بانکی سازمان امو مالیاتی بالاترین ضریب سود فعالیت را بدون توجه به شغل واقعی مودی برای تراکنش های وی اعمال می نماید ولی این موضوع قابل اعتراض و اصلاح در هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی (موضوع ماده 244 قانون مالیات های مستقیم ) و در صورت عدم توافق در هیات حل اختلاف بدوی قابل طرح در هیات حل اختلاف تجدید نظر (موضوع ماده 247 قانون مالیات های مستقیم ) خواهد بود. پس بنابراین در صورتی که برای شما عدد بزرگی بدون توجه به شغل واقعی تان برگ تشخیص صادر شد نگران نباشید زیرا می توان در مراحل بعدی با دفاع مستند این مبلغ را تعدیل نمود. برای این منظور می توانید روی مشاوره با ما حساب کنید.

تعریف مالیات و انواع مالیات در ایران

بیشتر بخوانید: مالیات بر ارزش افزوده

مهلت اعتراض چند روز است ؟

بر اساس ماده 238 ق.م.م در مواردی که مودی نسبت به برگ تشخیص مالیات ابلاغ شده،اعتراضی داشته باشند، می‌توانند تا 30 روز از تاریخ ابلاغ شخصاً یا به وسیله وکیل تام الاختیار به اداره امور مالیاتی مراجعه نمایند و با ارائه دلایل و مدارک و اسناد، به صورت کتبی تقاضای رسیدگی مجدد کنند.

در مواردی که برگ تشخیص مالیات طبق مقررات تبصره ماده (203) و ماده (208) ابلاغ قانونی شده باشد و مودی با توجه شرح مقررات این ماده اقدام نکرده باشد، در حکم معترض به برگ تشخیص مالیات شناخته می‌شود. در این حالت و همچنین در صورتی که مودی ظرف مهلت 30 روز از ابلاغ به صورت کتبی به برگ تشخیص اعتراض کند، پرونده برای رسیدگی به هیات حل اختلاف مالیاتی ارجاع می‌گردد. ( تبصره ماده 239 ق.م.م)

پی نوشت ها : کاهش مالیات تراکنش های بانکی ، مشاوره مالیاتی برای تراکنش های بانکی، تراکنش های بانکی مشمول مالیات ، تراکنش های بانکی قبل از سال 1397.

بیشتر بخوانید : مالیات بر خانه‌های خالی و نحوه محاسبه مالیات بر خانه های خالی

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان