مالیات بر ارزش افزوده

آشنایی اجمالی با مالیات بر ارزش افزوده و دریافت مشاوره در این زمینه با سفیران تکس:

به طور کلی می توان مالیات های اخذ شده توسط دولت را به دو نوع مالیات مستقیم و غیر مستقیم تقسیم کرد. مالیات بر ارزش افزوده، جزء مالیات های غیر مستقیمی به شمار می آیند که در فرایند تولید کالا و خدمات و مرحله مرحله به شکل غیر مستقیم از خریداران کالا دریافت می شود. در ادامه به منظور شناخت بیشتر در مورد این مالیات غیر مستقیم و نکات پیرامون آن، توضیحاتی اجمالی آورده می شود. پس تا پایان با ما همراه باشید تا شما را با این مالیات بیش از پیش آشنا سازیم. ضمن اینکه شما را با بهترین مشاور مالیاتی در این زمینه هم آشنا خواهیم کرد تا بتوانید مسائل و مشکلات مالیاتی خود را با آن ها در میان بگذارید.

مالیات بر ارزش افزوده چیست؟

 

مالیات بر ارزش افزوده را خریدار به عنوان مصرف کننده کالا و خدمات به همراه خرید کالای مدنظر خویش یا ارائه خدمات می پردازد. ضمن اینکه دریافت کننده هم به عنوان فروشنده وظیفه دارد تا مالیات دریافتی را به خزانه دولت در موعد مقرر شده واریز نماید. چرا که در غیر این صورت مشمول جرایم مالیاتی می گردد. VAT مخفف مالیات بر ارزش افزوده به ارزشی اطلاق می گردد که در فرایند تولید کالا و ارائه محصول به مواد اولیه آن محصول افزوده می گردد. در واقع می توان آن را میزان اختلاف بین ارزش محصول تولیدی با کل ارزش مواد اولیه آن دانست. برای درک بهتر این موضوع مثالی خواهیم زد: فرض کنید برای تهیه یک کیلو شیرینی به مواد زیر نیاز داشته باشیم:

  • 200 تومان شکر
  • 300 تومان آرد
  • 350 تومان تخم مرغ
  • 450 تومان دیگر مواد اولیه

اگر محصول نهایی با بهای 5000 تومانی به فروش برسد؛ مالیات بر ارزش افزوده یک کیلو شیرینی معادل 3700 تومان خواهد بود.

بیشتر بخوانید : مالیات تکلیفی چیست و چگونه است؟

مالیات بر ارزش افزوده

پرداخت مالیات بر ارزش افزوده توسط افراد مشمول این مالیات

 

بنا بر قانون مالیات بر ارزش افزوده، به همه کالا و خدماتی تعلق می گیرد که در داخل کشور در برابر پول معامله یا داد و ستد می شود. البته تخفیف هایی هم در این زمینه برای برخی از افراد و صاحبان کسب و کارهای مختلف داده می شود. جدا از این استثنائات و کسانی که از پرداخت مالیات، معاف هستند؛ سایر افراد می بایست به ازای هر فصل یعنی هر 90 روز یک بار مالیات خود را پرداخت نمایند. البته برای دوره پرداخت یک فرجه 15 روزه هم به آن ها داده می شود. مشمولان مالیات بر ارزش افزوده می بایست اظهارنامه مالیات خود را از طریق سامانه طبق مبلغ مشخص شده پرداخت نمایند تا جریمه تأخیر و دیرکرد برای آن ها فعال نگردد. باید دانست که این جریمه به هیچ عنوان قابل بخشش نیست. حتی آن دسته از کسب و کارها و مشاغلی هم که هیچ فعالیت مالی نداشته اند؛ باز هم می بایست اظهارنامه خود را به سازمان امور مالیاتی ارائه دهند.

آشنایی با مالیات بر ارزش افزوده

مشاغلی که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند

 

مشاغل زیر از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند:

  • انواع محصولات کشاورزی فرآوری نشده
  • انواع کالاهای اهدایی بلاعوض به موسسه های دولتی و غیر دولتی
  • اموال غیر منقول افراد حقیقی و حقوقی
  • فرش دستباف
  • انواع کالاهای اساسی از جمله: قند، شکر، برنج، گندم، آرد، لبنیات و…
  • انواع داروها و خدمات درمانی و توانبخشی و حمایتی
  • خدمات بانکی و موسسه های اعتباری و صندوق های قرض الحسنه و تعاون
  • حمل و نقل عمومی و مسافربری درون و برون شهری جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی
  • خوراک مربوط به دام و طیور
  • خدمات آموزشی و پژوهشی
  • انواع کود، سم، نهال و بذر
  • فعالیت های مربوط به چاپ و نشر و کاغذ
  • کالاهایی که به همراه مسافر به منظور استفاده شخصی وارد و صادر می شوند
  • اقلام مرتبط با مصارف دفاعی، نظامی، انتظامی و امنیتی با تاییدیه وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح

همگی از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند.

سفیران تکس

ارائه مشاوره های لازم در زمینه امور مالیاتی

 

اگر در زمینه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده و مسائل مربوط به آن نیاز به مشاور داشته باشید؛ می توانید با سفیران تکس همراه گردید. آن ها بهترین مشاوره های مالیاتی را در تهران و شهرستان ها ارائه می دهند. تنها با یک تماس ساده می توانید از مشاوره های این گروه به خوبی بهره مند گردید. آن ها با شناخت دقیق و کامل نسبت به مسائل مالیاتی، می توانند بهترین خدمات را به شما ارائه دهند. داشتن تجربه و تخصص بسیار بالای گروه سفیران تکس به همراه اطلاعات به روز و نیز سرعت عمل و دقت نظر بالای آن ها در ارائه امور، از مزیت آن ها به شمار می آید. در صورتی که ساکن تهران هستید؛ برای بهره مندی از مشاوره ها در زمینه اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده می توانید به آدرس زیر مراجعه کنید:

تهران، بلوار میرداماد، میدان مادر خیابان سنجابی بن بست یکم پلاک 3 واحد 15.

در غیر این صورت نیز می توانید برای ارتباط با ما با شماره تلفن: 02126422086 تماس حاصل نمایید.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان