موارد مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال جدید

موارد مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال جدید

معافیت مالیاتی حقوق، یکی از مفاهیم اساسی و حیاتی در قوانین مالیاتی مختلف جهان می باشد. این مفهوم به افراد یا گروه ‌های خاص اجازه می ‌دهد تا بخشی یا تمامی درآمد هایشان را از وظیفه پرداخت مالیات معاف کنند. معافیت مالیاتی حقوق معمولا برای افرادی که شرایط خاصی دارند، مانند افراد با درآمد کمتر از یک سقف تعیین شده یا افراد فعال در حوزه ‌های خیریه و اجتماعی فراهم می ‌شود. این امتیاز اغلب به منظور تشویق به فعالیت‌ های مورد نظر دولت به کار گرفته می ‌شود و می ‌تواند تاثیرات گسترده ‌ای بر توزیع درآمد و رفاه اجتماعی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: سامانه مودیان چیست؟+ آشنایی با شرایط و نحوه ثبت نام آن

مالیات حقوق چیست؟

مالیات حقوق یکی از انواع مالیات می باشد که مستقیما از درآمد های حاصل از کار افراد (حقیقی) یا مالیات افزوده بر قیمت کالا و خدمات دریافت می ‌شود. محاسبه و پرداخت مالیات مستقیم در سازمان ‌ها و موسسات دولتی، بر عهده کارفرما یا فرد پرداخت کننده حقوق می باشد. در مالیات حقوق، کارفرما مسئولیت محاسبه مبلغ مالیات بر درآمد حقوق افراد را دارد و این مبلغ به صورت ماهیانه یا دوره ‌ای معین (بسته به قوانین مالیاتی هر کشور) از حقوق افراد کسر می ‌شود و سپس به سازمان ‌های مالیاتی پرداخت می ‌شود. به طور کلی، مالیات مستقیم به عنوان یکی از مالیات‌ های حقوق، نقش مهمی در تامین بودجه دولت و ارائه خدمات عمومی دارد. معمولا از نرم‌افزار های مخصوص حقوق و دستمزد برای محاسبه دقیق مالیات حقوق استفاده می‌ شود تا فرآیند محاسبه و پرداخت مالیات به صورت دقیق و بدون اشتباه انجام شود.

معافیت مالیاتی حقوق

بیشتر بخوانید: مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

اهمیت مالیات حقوق برای کشور

قانون مالیات حقوق به عنوان یکی از رکن ‌های اساسی اداره کشور، دولت را قادر می ‌سازد تا بودجه عمومی را تامین کرده و خدمات اساسی مانند بهداشت، آموزش، امنیت، حمل و نقل عمومی، ارتباطات، زیرساخت‌ه ای شهری و سایر خدمات عمومی را فراهم نماید. همچنین فرایند دریافت مالیات به دولت کمک می ‌کند تا نسبت به کنترل اقتصاد کشور و تضمین پایداری آن از نظر مالی و اقتصادی اقدام کند. به طور کلی دریافت مالیات برای دولت و اقتصاد یک کشور بسیار حیاتی می باشد. بدون دریافت مالیات، دولت نمی ‌تواند خدمات عمومی را فراهم کرده و اقتصاد را پشتیبانی کند. همچنین دریافت مالیات به دولت کمک می ‌کند تا از فساد مالی جلوگیری کند و برنامه‌ های رفاهی را برای جامعه اجرا نماید. در ادامه متن به بررسی موارد معافیت مالیاتی حقوق در سال جدید خواهیم پرداخت، لذا ما را همراهی کنید.

نرخ مالیات حقوق در سال جدید

به گزارش یک خبرنگار از خبرگزاری فارس، سقف معافیت مالیاتی حقوق برای سال ۱۴۰۳ ایران ارتقاء یافته است. بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، دولت با افزایش سقف معافیت مالیاتی، به حمایت از افراد با درآمد کم پرداخته است. بر اساس این تغییرات، سقف معافیت مالیاتی سالانه به مبلغ ۱۲۰ میلیون تومان (معادل ۱۰ میلیون تومان در ماه) ارتقاء یافته است. همچنین در نظر گرفته شده است که نرخ مالیات بر درآمد حقوق افراد حقیقی بر اساس میزان درآمد به شرح زیر تغییر کند:

  •  برای درآمد بیشتر از ۱۲۰ میلیون تومان تا سقف ۱۶۸ میلیون تومان: ۱۰ درصد
  •  برای درآمد مازاد ۱۶۸ میلیون تومان تا سقف ۲۷۶ میلیون تومان: ۱۵ درصد
  • -برای درآمد مازاد ۲۷۶ میلیون تومان تا سقف ۴۰۸ میلیون تومان: ۲۰ درصد
  •  برای مازاد بیش از ۴۰۸ میلیون تومان: ۳۰ درصد

تغییرات اعمال شده به منظور تسهیل در معافیت افراد با درآمد کم و تحقق عدالت مالیاتی در کشور می‌باشد. در جدول زیر می توانید سقف مالیات حقوق در سال 1403 را به خوبی مشاهده کنید. در صورتی که در رابطه با معافیت مالیاتی حقوق هر سوالی دارید، می توانید با کارشناسان ما ارتباط برقرار کنید تا شما را به نحو احسن راهنمایی کنند.

بیشتر بخوانید: حذف شرط محل کسب برای صدور و تمدید کارت بازرگانی

 

حقوق ماهانه افراد

میزان مالیات پرداخت شده در سال 1403

حقوق ماهانه کمتر از 10 میلیون

معافیت مالیاتی حقوق

حقوق ماهانه 10 تا 14 میلیون

10 درصد مازاد بر درآمد ماهانه 10 تا 14 میلیون

حقوق ماهانه 14 تا 23 میلیون

15 درصد مازاد بر درآمد ماهانه 14 تا 23 میلیون+ 400 هزار تومان

حقوق ماهانه 23 تا 34 میلیون

20 درصد مازاد بر درآمد ماهانه 23 تا 34 میلیون+ 1750 هزار تومان

حقوق ماهانه بیشتر از 34 میلیون

30 درصد مازاد بر درآمد ماهانه بیشتر از 34 میلیون+ 3950 هزار تومان

مالیات حقوق

بیشتر بخوانید: قانون حمایت از شرکت ها و موسسات

موارد مشمول معافیت مالیاتی

یکی از سوالات رایج کاربران عزیز در رابطه با موارد مشمول معافیت مالیاتی حقوق در سال 1403 می باشد. موارد مشمول معافیت مالیاتی حقوق عبارت اند از: 1. حقوق ماهانه حداکثر تا ۱۰ میلیون تومان. 2. مزایا غیر نقدی به میزان دو دوازدهم معافیت سالانه. 3. حقوق نیرو های مسلح. 4. عیدی و پاداش های آخر سال. 5. سنوات خدمت افراد. 6. هزینه‌ های درمان( شامل کسر دو هفتم از بیمه تامین اجتماعی کارمند.) 7. هزینه ‌های سفر و فوق‌العاده ماموهعحکریت.

موارد غیر مشمول معافیت مالیاتی حقوق عبارت اند از: 1. حقوق افرادی( مانند کارکنان دولت ) که مشمول قانون کار نیستند. 2. حقوق های پرداختی به اعضای هیات مدیره کمپانی ها و مدیران عامل. 3. سایر پرداختی‌ های مستقیم به کارکنان( مانند بن کارت، کمک هزینه و سایر موارد)

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

 

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان