تعریف ترازنامه | کاربرد ترازنامه برای افراد

ترازنامه چیست و چه کاربردی دارد؟

یکی از بخش هایی که مربوط به حسابداران می باشد؛ تهیه و تنظیم ترازنامه یا صورت های مالی یک شرکت می باشد. حال اینکه دقیقا ترازنامه چیست و چه کاربردی دارد؟ می تواند از جمله سوالاتی باشد که ممکن است به ذهن شما هم خطور کرده باشد. بر همین اساس تلاش شده است تا در این برگ نوشته به ارائه مهمترین نکات در این راستا پرداخته شود. در پایان شما با مفهوم این اصطلاح حسابداری آشنا می شوید و متوجه می شوید که در هر شرکتی این صورت های مالی تا چه میزان می توانند به صاحبان آن شرکت کمک کنند. پس تا پایان با ما همراه باشید.

 

ترازنامه چیست؟

برای اینکه پاسخی دقیق به این سوال شود که اساسا ترازنامه چیست؟ می توان این تعریف را آورد: ترازنامه گزارشی از وضعیت دارایی، بدهی و سرمایه و حقوق صاحبان سهام شرکت در یک بازه زمانی مشخص شده است. در واقع صورت های مالی یک شرکت را در این قالب نشان می دهند تا بتوان نسبت به وضعیت سود و زیان آن شرکت و آینده و رشد اقتصادی آن تصمیم های بهتری اتخاذ نمود. بنابراین ارزش یک سازمان و شرکت خاص با استفاده از ارقام موجود در جداول ترازنامه تعیین می شود. معادل این اصطلاح در زبان انگلیسی Balance Sheet می باشد و نام دیگر آن هم بیلان است که واژه ای فرانسوی است. معمولا ترازنامه را در پایان هر دوره مالی تهیه می کنند که در آن اطلاعاتی نظیر: دارایی، بدهی و سرمایه کلی شرکت در آن درج می گردد. بنابراین به وسیله آن تعیین می گردد که شرکت مورد نظر چقدر دارایی دارد؟ میزان بدهی آن چند و سرمایه کلی آن شرکت چه میزان است؟

ترازنامه چیست

 

فرمول ترازنامه و اقلام آن چیست؟

حال که با صورت های مالی یا بیلان آشنا شدید؛ حتما از خود می پرسید: فرمول ترازنامه چیست و چگونه به دست می آید؟ یا اینکه اقلام آن چیست و شامل چه مواردی می گردد؟ برای به دست آوردن دارایی های یک شرکت از این فرمول ثابت استفاده می کنند: دارایی ها = بدهی ها + حقوق صاحبان سهم. بدین ترتیب بر اساس این فرمول حاصل جمع بدهی ها و سرمایه یا حقوق می بایست برابر با دارایی های آن شرکت باشد. بنابراین اقلام ترازنامه شامل موارد زیر می باشد:

  • دارایی ها

خود دارایی ها در ترازنامه به دو بخش دارایی جاری و غیر جاری تقسیم می شوند. دارایی های جاری یعنی آن بخشی که در طول یک سال یا کمتر از آن به پول نقد تبدیل می شوند و غیر جاری نیز شامل دارایی های بلندمدت می باشد که بیش از یک سال طول می کشد تا به پول نقد تقسیم شوند. پول و وجه نقد، اوراق بهادار قابل فروش، حساب های نقدی، موجودی کالا و مخارج پیش پرداخت شده در دسته بندی دارایی جاری به شمار می آیند. سرمایه گذاری های بلندمدت، دارایی های ثابت و نامشهود هم جزء دارایی های غیر جاری هستند.

 

تهیه و تنظیم صورت های مالی

 

  • بدهی ها

بخش دیگری از ترازنامه، مربوط به بدهی هاست. یعنی دیونی که شرکت می بایست به طرف های خارج از سازمان پرداخت کند. این بدهی ها نیز شامل بدهی های جاری (بدهی بانکی، سود قابل پرداخت، مالیات، تسهیلات، دستمزد، سود سهام و…) و بدهی های غیر جاری (دیون بلند مدت، بدهی های مالیاتی تعلیق شده) می باشند.

  • حقوق صاحبان سهم

حقوق صاحبان سهم در ترازنامه نیز پولی است که متعلق به هر یک از صاحبان کسب و کارها به عنوان صاحبان سهام اختصاص می یابد. این پول که می توان از آن به عنوان دارایی خالص هم یاد کرد؛ معادل کل دارایی یک شرکت منهای بدهی هاست که به غیر صاحبان سهم پرداخت می شود.

بدین ترتیب هر یک از این اقلام می بایست در هر ترازنامه یا صورت های مالی به عینه با ارقام دقیق و درست وارد گردد.

 

کاربرد ترازنامه چیست؟

کاربرد ترازنامه در هر یک از شرکت ها برای صاحبان آن کسب و کارها بسیار زیاد و قابل توجه است. از جمله اینکه همین صورت های مالی می تواند روی پیش بینی سودآوری شرکت نقش تعیین کننده ای داشته باشد. ضمن اینکه همین مسئله در تحلیل های بنیادی هم کاربرد بسیار زیادی دارد. چون ترازنامه می تواند گزارشی دقیق و درست از میزان دارایی، بدهی و سرمایه صاحبان سهام یک شرکت را به سهامداران ارائه می کند. بنابراین با استفاده از ارقام موجود در صورت های مالی یک شرکت می توان به میزان نقدینگی و دارایی سهام هر آن شرکت پی برد. میزان سود و زیان، جریان نقدینگی، سود و زیان کلی شرکت، بدهی و سوددهی هر شرکتی با نگاه کردن به ترازنامه آن شرکت تعیین می گردد. ضمن اینکه می توان عملکرد گذشته و رشد و سوددهی آینده هر شرکتی را هم مورد بررسی قرار داد. پس به طور کلی ارقام موجود در صورت های مالی هر شرکتی کاربردهای زیاد و متنوعی دارد.

نمونه ترازنامه

 

جمع بندی نهایی

همان طور که گفته شد؛ تهیه و تنظیم ترازنامه یا صورت های مالی هر شرکتی تنها به دست حسابداران خبره و توانمند امکان پذیر است. از همین رو شما می توانید کلیه مراحل مربوط به آن را به دست حسابداران مجرب و کارکشته گروه سفیران تکس بسپارید. کسانی که در این زمینه سالیان سال تجربه داشته و با کوله باری از تجربه و تخصص، می توانند نیاز شما را در این راستا به خوبی برطرف سازند.

 

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

 

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان