نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی

نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی
نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی به منظور جلوگیری از جریمه مالیاتی و ارسال اظهارنامه در موعد مقرر:

 

آشنایی با اظهارنامه مالیاتی

هر یک از کسب و کارهای مختلف همه ساله می بایست نسبت به پر کردن اظهارنامه های مالیاتی اقدامات لازم را صورت بخشند. اما در این بین متاسفانه برخی از افراد حقیقی و حقوقی به علت عدم آگاهی نسبت به نحوه پر کردن این اظهارنامه و ارسال آن به سازمان امور مالیاتی، مشمول جریمه می شوند. بر همین اساس بر خود لازم دانسته ایم تا در این بخش ضمن معرفی اظهارنامه مالیاتی به چگونگی پر کردن آن اشاره کنیم. فرم اظهارنامه مالیاتی را می توان کارنامه مالی هر یک از اشخاص حقیقی و حقوقی دانست که در راستای محاسبه مالیات های خود به دولت باید آن را ارائه سازند. در این جداول، میزان سود و زیان، مبالغ و هزینه ها، استهلاک در کنار سایر مسائل امور مالی خود را در قالب اظهارنامه به سازمان امور مالیاتی ارائه اعلام کنند. از سال 1391 به بعد به علت چالش های ارسال اظهارنامه های مالیاتی به شکل حضوری، امکان ثبت نام اینترنتی برای همگان مهیا گشته است.

اظهارنامه های مالیاتی

مطلب بیشتر : تعریف ترازنامه و کاربرد آن

مراحل مربوط به ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

با توجه به ثبت نام اینترنتی اظهارنامه های مالیاتی از طریق وب سایت، بهتر است با نحوه پر کردن اطلاعات و ارسال اظهارنامه اشاره شود که به شرح زیر می باشد:

  • ورود به وب سایت اینترنتی مربوط به سازمان امور مالیاتی کشور
  • پیش ثبت نام به منظور دریافت کد اقتصادی و شماره رهگیری
  • تاییدیه اطلاعات
  • ثبت نام با کد اقتصادی
  • تایید اطلاعات کلی مربوط به ثبت نام توسط سازمان امور مالیاتی
  • دریافت و پر کردن اظهارنامه های مالیاتی اینترنتی
  • ارسال اظهارنامه اینترنتی با دریافت کد رهگیری
  • تهیه قبض های مالیاتی اینترنتی و پرداخت آن ها

بهتر است هر یک از این مراحل را به ترتیب از ابتدا تا انتهای آن را پیش برد تا به درستی اظهارنامه های مالیاتی شما در بستر اینترنت به سازمان امور مالیاتی ارسال گردد.

 

نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی گروه سوم اشخاص حقیقی

صاحبان مشاغل و کسب و کارهای مختلف به عنوان اشخاص حقیقی از منظر قانون امور مالیاتی ایران به سه دسته کلی تقسیم می شوند. نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی هر یک از این گروه ها با همدیگر با تفاوت هایی رو به رو می باشد. لذا در ادامه تنها به نحوه پر کردن اظهارنامه مالیاتی گروه سوم پرداخته می شود. این گروه گسترده شامل مشاغل کوچکی می باشد که مشمول پرداخت امور مالیاتی هستند. آن ها را می توان به دو گروه اظهارنامه انفرادی و مشارکتی تقسیم بندی نمود که نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی گروه سوم انفرادی به شرح زیر می باشد:

نحوه پر کردن اظهارنامه های مالیاتی

 

1- ورودبه سایت سازمان امور مالیاتی کشور

در ابتدا می بایست وارد سایت سازمان امور مالیاتی کشور شد. در بخش اظهارنامه های مالیاتی اشخاص حقیقی، باید روی گزینه اظهارنامه جدید کلیک کرد. سپس اطلاعات خواسته شده را به درستی باید وارد نمود و در پاسخ به سوال آیا شریک دارید؟ با توجه به انفرادی بودن خود باید گزینه خیر را بزنید. پس از انتخاب گروه سوم در بخش مودی در پایان کلید تایید را باید وارد کرد.

 

2- تایید اطلاعات

در صفحه جدیدی که در برابر شما باز می شود؛ می بایست به عنوان مودی صحت و سقم اطلاعات مربوط به اظهارنامه های مالیاتی خود را تایید کنید.

 

3- پر کردن اظهارنامه های مالیاتی

در صفحه بعد یک فرم اظهارنامه های مالیاتی و چندین صفحه در برابر شما ظاهر می گردد. برخی از اطلاعات سیستمی از طرف سازمان امور مالیاتی وارد گردیده و برخی دیگر را شما می بایست تکمیل کنید. قسمت های ستاره دار حتما باید تکمیل شوند. صفحه دوم فرم شامل اطلاعات قانونی مربوط به کسب و کار شما و حساب های بانکی مربوط به همان شغل می باشد. با توجه به میزان حساسیت بالا، بایستی این بخش را با دقت پر کنید. صفحه سوم اظهارنامه های مالیاتی این گروه مربوط به وضعیت میزان فعالیت در سال، محل کسب و کار، اتحادیه و… است. صفحه چهارم آن مربوط به دریافت مجوزهای شماست که باید مجوز اتحادیه صنفی خود را وارد نمایید. در صفحه پنجم اگر مالک نیستید؛ بایستی اطلاعات ملک اجاری خود را وارد کنید. صفحه ششم اظهارنامه های مالیاتی مربوط به هزینه های معاف از مالیات می باشد. صفحه هفتم مربوط به درآمدهای شامل معافیت های مالیاتی است که باید آن را در این بخش وارد کنید.

پر کردن اظهارنامه مالیاتی توسط گروه سفیران تکس

 

4- تکمیل سایر صفحه های اظهارنامه های مالیاتی طبق ترتیب

در صفحه هشتم فرم اظهارنامه های مالیاتی اگر از معافیت های مالیاتی و کمک های مالی از سوی امور مالیاتی برخوردار هستید؛ این صفحه را باید تکمیل کنید. صفحه نهم نیز مربوط به بخشودگی های مالیاتی است که بایستی مقادیر آن را وارد کنید. در صفحه دهم مودی می بایست اطلاعات مربوط به اموال و دارایی های مربوط به کسب و کار خود را وارد کند. صفحه یازدهم این بخش که بسیار مهم و حساس است؛ مربوط به اطلاعات هزینه و درآمد مالی سالانه است. در این بخش می بایست مقدار سود و زیان خود را وارد کنید. صفحه دوازدهم نیز بسیار مهم است. چون به محاسبه میزان مالیات مودی مربوط می باشد. میزان مالیات پرداختی شما در پایان این صفحه تعیین شده است. در صفحه سیزدهم به عنوان آخرین صفحه می بایست اطلاعات تکمیل کننده اظهارنامه های مالیاتی خود را وارد کنید.

مرحله آخر فرم اظهارنامه های مالیاتی توسط حسابدار تکمیل می گردد. شما می توانید برای این منظور از گروه سفیران تکس بهره مند شوید که سال ها در زمینه پیش رو تجربه دارند.

 

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

 

 

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان