مالیات تکلیفی چیست و پرداخت مالیات تکلیفی اجاره چگونه است؟

مالیات تکلیفی

تمامی افراد اعم از حقیقی و حقوقی موظف به پرداخت مالیات می باشند. اما توجه داشته باشید که تمامی این افراد مالیات تکلیفی پرداخت نمی کنند. اشتباهات شایعی در رابطه با این نوع مالیات به وجود می آید، که موجب گمراهی پرداخت کنندگان می شود. به طور کلی مالیات های تکلیفی یا WHT (Withholding taxes) مالیاتی می باشد که پرداخت آن به عهده فردی غیر از پرداخت کننده می باشد. به طور مثال مالیات حقوق کارگران نوعی از مالیات WHT می باشد. زیرا مبلغ مالیات از حقوق کارگران کسر می شود، اما کارفرما آن را پرداخت می نماید. به همین منظور در ادامه شما را با انواع مالیات های تکلیفی و بهترین روش پرداخت آن به طور کامل آشنا خواهیم کرد.

مالیات تکلیفی چیست و پرداخت مالیات تکلیفی اجاره چگونه است؟

انواع مالیات تکلیفی

فراموش نکنید که مالیات تکلیفی انواع مختلفی دارند و با شناخت آن ها متوجه خواهید شد که چه کسانی مشمول پرداخت این مالیات هستند.
1- حقوق و دستمزد: مالیات مربوط به حقوق و دستمزد رایج ترین نوع مالیات تکلیفی می باشد. این نوع مالیات برای درک راحت تر میزان دستمزد و حقوق افراد در نظر گرفته شده است. در این قانون میزان مالیات مربوط به حقوق کارگران توسط کارفرما به اداره امور مالیاتی پرداخت می شود.
2- پیمانکاری: این نوع از مالیات تکلیفی نیز مربوط به قراردادهای پیمانکاری می باشد. پیمانکار موظف است با توجه به خدماتی که انجام می دهد مبلغی را تحت عنوان حق الزحمه دریافت نماید. از طرفی باید درصدی از این مبلغ توسط کارفرما تحت عنوان مالیات به اداره امور مالیاتی پرداخت شود. امروزه مبلغ مالیات 3 درصد از دریافتی ناخالص پیمانکار می باشد.
3- اجاره: یکی دیگر از انواع مالیات تکلیفی مربوط به اجاره املاک می باشد. در این نوع از مالیات اگر موجر حقیقی بوده و درآمدی از اجاره ملک به دست آورد، مالیات به عهده مالک می باشد. اما در صورتی که موجر حقوقی باشد و از ملک درآمد کسب کند باید مالیات را پرداخت نماید. مبلغ مالیات درصدی از مبلغ اجاره می باشد که به سازمان مالیاتی پرداخت می شود.
4- مضاربه: این نوع مالیات تکلیفی نیز به وام هایی تعلق می گیرد که به منظور راه اندازی شغل دریافت شده اند. محاسبه این نوع مالیات کمی پیچیده تر از سایر آن ها می باشد. فردی که با توجه به قرارداد متعهد به فعالیت اقتصادی می باشد، باید مالیات مضاربه را از سود کسب شده پرداخت نماید.
5-حق الوکاله: این نوع از مالیات تکلیفی نیز باید توسط وکلا به اداره امور مالیاتی پرداخت شود. معمولا درصد مالیات بر اساس میزان حق الوکاله تعیین می شود.

انواع مالیات تکلیفی

نکات قابل توجه در رابطه با پرداخت مالیات تکلیفی اجاره

در صورتی که افراد بخواهند برای راه اندازی کسب و کار خود مکانی را اجاره نمایند، باید از قوانین مالیات تکلیفی اجاره آگاهی داشته باشند. 25 درصد از مبلغ اجاره باید به عنوان مالیات WHT در نظر گرفته شود. در صورتی که موجر حقیقی باشد این مبلغ توسط مالک به امور مالیاتی پرداخت می شود. در صورتی که موجر حقوقی باشد نیز باید مبلغ مالیات را پرداخت نماید. در صورتی که موجر مالک ملک نباشد، درآمد او که شامل مالیات می شود عبارت است از: “مبلغ مابه التفاوت پرداختی و دریافتی بابت ملک مورد نظر”.
توجه داشته باشید که سازمان های دولتی موظف به پرداخت مالیات تکلیفی اجاره نمی باشند. در صورتی که موجر فرد حقوقی باشد باید هنگام پرداخت اجاره مبلغ مالیات را برآورد و کسر نماید. اگر مالک مالیات را پرداخت می نماید باید رسید آن را از سازمان مالیاتی کشور تحویل گرفته و به موجر بدهد. بسیاری از افراد نسبت به این نوع از مالیات آگاهی ندارند و به همین دلیل مشمول پرداخت جریمه بسیار زیادی می شوند.

نکات قابل توجه در رابطه با پرداخت مالیات تکلیفی

سوالات متداول

 

⦁ مالیات تکلیفی اجاره چگونه محاسبه می گردد؟
مالیات تکلیفی اجاره 25 درصد از کل مال الاجاره می باشد. این مبلغ به دلیل استهلاک ها، هزینه ها و تعهدات مالک کسر می شود. بنابراین مبلغ قابل پرداخت به عنوان اجاره 75 درصد از ارزش ملک است.

⦁ مهلت زمانی پرداخت مالیات WHT اجاره چقدر است؟
مالیات تکلیفی اجاره را باید تا قبل از اتمام ماه بعد پرداخت نمود. به طور مثال مالیات مربوط به خرداد ماه باید تا قبل از تمام شدن تیر ماه پرداخت شود.

⦁ در صورتی که موجر سازمان های دولتی باشند، تکلیف مالیات به چه صورت است؟
براساس ماده 2 در قانون مالیات مستقیم، پرداخت مالیات تکلیفی اجاره شامل نهادهای دولتی و شهرداری ها نمی شود. بنابراین در صورتی که موجر سازمان های دولتی باشند، قانون مالیات WHT و اظهارنامه های مالیاتی منتفی می باشد.

⦁ آیا عدم پرداخت مالیات تکلیفی اجاره جریمه دارد؟
در صورتی که شخص حقوقی یا حقیقی علاوه بر تضمین پرداخت مالیات، مسئولیت پرداخت جرائم را نیز بر عهده داشته باشد، باید آن را پرداخت نماید. در صورت عدم پرداخت به موقع مالیات، اشخاص موظف به پرداخت مالیات 2.5 درصدی برای هر ماه تاخیر خواهند شد. البته این در صورتی می باشد که جریمه 10 درصدی برای مالیات تعیین نشده باشد.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان