بررسی و معرفی کلیات مالیات بر درآمد

بررسی و معرفی کلیات مالیات بر درآمد

کلیات مالیات بر درآمد چیست؟

 

کلیات مالیات بر درآمد بسیار بحث برانگیز است. قانونی که تقریباً در همه کشور های جهان وجود دارد مالیات بر درآمد می باشد. تمام اشخاص حقیقی، اصناف بازار، شرکت ها و … باید نسبت به درآمدی که دارند مالیات بپردازند. به همین دلیل تمام افرادی که دارای کسب و کار و فعالیت اقتصادی می باشند باید میزان درآمد سالانه خود را به دولت گزارش دهند تا بر اساس گزارش آن ها میزان مالیات بر درآمدشان مشخص شود. سازمان امور مالیاتی بر اساس پارامتر های مختلفی مانند میزان درآمد و شرایط شغلی فرد مقدار مالیات را تعیین می‌ کند. البته این میزان برای همه افراد یکسان نمی باشد و با توجه به میزان درآمد آن ها تغییر می کند. در نظر داشته باشید هر چقدر میزان درآمد افراد افزایش پیدا کند، رشد مالیات بر درآمد آن ها نیز به صورت تصاعدی تغییر می کند.

معافیت مالیاتی و کلیات مالیات بر درآمد

 

کلیات مالیات بر درآمد دارای انواع مختلفی می باشد. هر فردی با توجه به درآمد و شغلی که دارد باید در رابطه با این کلیات اطلاعات درستی داشته باشد. به این صورت با کسب آگاهی در این زمینه می تواند از به وجود آمدن مشکلات مالیاتی جلوگیری نماید.

مالیات بر درآمد

 

کلیات مالیات بر درآمد شامل: مالیات مشاغل، مالیات املاک، مالیات بر درآمد حقوق، مالیات بر درآمد اتفاقی، مالیات بر درآمد کشاورزی، مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی یا همان شرکت ها، مالیات بر درآمد اشخاص حقیقی، مالیات بر اجاره املاک، مالیات حق الوکاله، مالیات بر سکه، مالیات بر املاک می باشند. در ادامه قصد داریم در رابطه با چند نوع مالیات بر درآمد که اکثر افراد با آن روبرو هستند اطلاعاتی را به شما ارائه دهیم.

کلیات مالیات بر درآمد مشاغل

 

در نظر داشته باشید کلیات مالیات بر درآمد مشاغل برای تمام افرادی که دارای شغل می باشند لحاظ می گردد. تفاوتی نمی‌ کند که افراد از لحاظ مجازی و چه از لحاظ فیزیکی کسب درآمد کنند. باید بخشی از درآمد خود را به عنوان مالیات بر درآمد به دولت بپردازند. کلیات مالیات بر درآمد مشاغل از طریق سودی که در طول یک سال از نوع فعالیت خود به دست آورده اند محاسبه می‌ شود. البته در نظر داشته باشید که قسمتی از این درآمد شامل معافیت مالیاتی می شود.

معافیت مالیاتی یک مبلغ متغیر است که در هر سال میزان آن متفاوت می باشد. این مبلغ توسط امور مالیاتی کشور مشخص می شود. نمی توان یک فرمول کلی برای محاسبه مالیات بر درآمد در نظر گرفت. اما بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم می‌ توان عنوان کرد افرادی که سالانه سود درآمدی برابر با ۵۰۰ میلیون ریال دارند باید ۱۵ درصد مالیات بر درآمد بپردازند. افرادی که مازاد این مبلغ سود درآمد دارند باید از سقف ۵۰۰ میلیون ریال تا یک میلیارد ریال مالیات ۲۰ درصد بپردازند. افرادی که مازاد بر یک میلیارد ریال در سال سود درآمد دارند باید مالیات ۲۵ درصدی بپردازند. نکته مهمی که شما باید به آن دقت کنید این است که مبالغی که عنوان شد میزان سود افراد در یک سال می باشد. افراد باید از سود خود درصد های متغیری به عنوان مالیات بپردازند.

بیشتر بخوانید : بررسی نرخ رشد بازار و عوامل تاثیر گذار بر آن

بررسی مالیات بر درآمد و انواع آن

 

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و یا همان شرکت ها

 

بررسی کلیات مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی و یا همان شرکت ها دارای ضوابط و شرایطی می باشد. تمام درآمد شرکت و سایر اشخاص حقوقی مشخص می‌ شود و سپس زیان های به وجود آمده و معافیت هایی که در قانون وجود دارند از این درآمد ها کسر می شوند. سپس افراد باید ۲۵ درصد مبلغی که باقی مانده است را به عنوان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی به دولت بپردازند. بر اساس ماده ۲ قانون مالیات های مستقیم بعضی از اشخاص حقوقی شامل پرداخت مالیات نمی باشند. به عنوان مثال وزارتخانه‌ ها و موسسات دولتی نیازی به پرداخت مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ندارند.

همچنین دستگاهی که بودجه خود را از دولت تأمین می‌ کند مانند شهرداری‌ ها و دهیاری‌ ها و بنیاد نهاد های انقلاب اسلامی که مجوز خود را از مقام معظم رهبری و حضرت امام خمینی دریافت کرده اند از پرداخت مالیات بر درآمد معاف می باشند. در نظر داشته باشید شرکت های بسیار زیادی وجود دارند که به دلیل عدم آگاهی و همچنین عدم استفاده از خدمات مشاوره مالیاتی هر سال مجبور به پرداخت جریمه های سنگین مالیاتی هستند. بهتر است این شرکت ها از یک مشاور مالیاتی در کنار خود استفاده کنند تا از پرداخت جریمه سنگین معاف شوند و تنها مالیات بر درآمد خود را بپردازند.

کلیات مالیات بر درآمد حقوق

 

افرادی که در سال کار می کنند و از طریق کار خود حقوق و دستمزد دریافت می‌ کنند باید درصدی از میزان درآمد خود را به عنوان مالیات به دولت بپردازند. البته میزان مالیات پرداختی توسط این افراد متفاوت می باشد. در بیشتر مواقع وظیفه پرداخت کردن مالیات حقوق افراد بر عهده کارفرما می باشد. کارفرما باید میزان مالیات را محاسبه کرده و آن را هر ماه از حقوق کارمندان خود کسر کند. سپس مالیات مربوطه را به سازمان امور مالیاتی بپردازد. مالیات بر درآمد شامل اضافه کار، پاداش، حقوق پایه، پایه حقوق کشیک و سایر موارد دیگر می باشد.

بررسی کلیات مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی

کلیات مالیات بر درآمد اتفاقی

 

شاید برای شما سوال پیش آید که درآمد اتفاقی چه نوع درآمدی می باشد. درآمد اتفاقی به صورت بلاعوض به دست می آید. به عنوان مثال جوایز و هدایا نیز جزو این درآمد ها به حساب می آیند. اگر فرد یک درآمد اتفاقی در سال داشته باشد باید مالیات آن را پرداخت کند. آخرین قانونی که در قانون مالیاتی کشور لحاظ شده است نرخ پرداخت مالیات بر درآمد اتفاقی است. این نرخ بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم تعیین می شود. همچنین درآمد های اتفاقی به هیچ عنوان شامل معافیت های مالیاتی نیستند. افراد باید بر اساس ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم آن را بپردازند. امید است با این مطلب توانسته باشید اطلاعاتی خوبی در رابطه با کلیات مالیات بر درآمد به دست آورده و در صورت لزوم از آن استفاده نمایید.

 

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان