مالیات برتراکنش های بانکی

مالیات بر تراکنش های بانکی

مالیات بر تراکنش های بانکی و نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب چگونه است؟

مالیات بر تراکنش های بانکی نوعی از مالیات های متداول شهروندی می باشد که باید به موقع برای پرداخت آن اقدام نمود. امروزه مالیات بر گردش حساب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد و سختگیری های بیشتری نسبت به آن اعمال شده است. سوالات متداولی در خصوص این نوع از مالیات شهروندی وجود دارد که مهم ترین آن ها نحوه محاسبه و پرداخت آن می باشد. به همین منظور در ادامه قصد داریم شما را با مالیات بر گردش حساب و نحوه محاسبه مالیات به طور کامل آشنا کنیم.

مالیات بر تراکنش های بانکی و نحوه محاسبه مالیات بر گردش حساب چگونه است؟

مالیات بر گردش حساب چیست؟

 

دریافت مالیات بر گردش حساب از جمله اهداف اداره امور مالیاتی می باشد. افراد مشمول پرداخت این نوع مالیات باید پس از تکمیل کردن اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده آن را به اداره مالیات تحویل دهند. زمانی که شما اظهارنامه مالیاتی ثبت شده ای نداشته باشید و در عین حال تراکنش مشکوک انجام داده باشید، حساب شما توسط مسئولین بررسی خواهد شد. مسئولین مطابق با قوانین امور مالیاتی مجوز نظارت بر تراکنش های بانکی را دارند و می توانند آن را شفاف سازی نمایند.

توجه داشته باشید که برای اعمال مالیات بر گردش حساب تمامی حساب ها بررسی نمی شوند و تنها حساب هایی که تراکنش مشکوک دارند ارزیابی می گردند. معمولا زمانی که تراکنش ها از نظر منطقی توجیه نداشته باشند نوعی فرار از مالیات تلقی می شوند. به همین دلیل اداره مالیات کشور آن ها را مورد بررسی قرار می دهد. تراکنش های مشکوک به این منظور ارزیابی می شوند که اگر مشمول مالیات هستند برای آن ها اعمال گردد. توجه داشته باشید که تراکنش هایی با مبالغ بالا اگر به دلایل زیر انجام شده باشد، مشکوک به فرار از مالیات نمی باشند.

  • تراکنش برای اخذ وام و تسهیلات
  • گردش حساب بالا برای درآمدهایی که از پرداخت مالیات معاف هستند
  • تراکنش های حاصل از دستاوردهای کشاورزی
  • مبالغی که حاصل نذر، ارث و وقف می باشند
  • تراکنش هایی که منبع پرداخت حقوق، اجاره، درآمد و دستمزد هستند.

نکته: محاسبه مالیات بر گردش حساب به این صورت است که درآمدهای حداکثر تا پنجاه میلیون تومان باید 15 درصد مالیات پرداخت نمایند. درآمدهای پنجاه تا صد میلیون تومان نیز مشمول به پرداخت 20 درصد مالیات هستند. درآمدهای بالای صد میلیون تومان نیز باید 25 درصد مالیات بپردازند.

مالیات بر گردش حساب چیست؟

بیشتر بخوانید : قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان 

مالیات بر گردش حساب اشخاص حقیقی و حقوقی

 

اداره مالیات کشور می تواند تراکنش های افراد حقیقی را نیز بررسی نماید. در صورتی که تراکنش مشکوکی انجام شده باشد، ارزیابی های لازم جهت مشمولیت مالیات نیز انجام می گردد. البته حساب بانکی اشخاص حقوقی نیز مورد بررسی قرار می گیرند و اگر مشمول پرداخت مالیات باشند، روند اداری آن طی خواهد شد. در صورتی که پس از بررسی حساب و تراکنش ها مبلغ جابجا شده بیشتر از حداکثر مبلغ مجاز در بخشنامه باشد، فرد باید برای توضیحات بیشتر به بانک مراجعه کند. معمولا پس از بررسی حساب از طریق پیامک و … از فرد درخواست می شود تا برای ارائه توضیحات در زمان مشخص شده به بانک مراجعه نماید.

مالیات بر گردش حساب برای تراکنش هایی که بالای 5 میلیارد تومان هستند به طور اتوماتیک بررسی می گردد. بنابراین این حساب ها مطابق با قانون مالیات کشور مشمول به پرداخت مالیات خواهند بود و باید برای مشخص نمودن جرایم مالیاتی مورد بررسی قرار گیرند. به طور کلی بانک مرکزی حداکثر 5 میلیارد تومان را به عنوان شاخص در نظر گرفته است. با توجه به این موضوع گردش حساب بیشتر از این مبلغ باید مورد بررسی اداره مالیات قرار گیرد. البته مبلغ حداکثری تراکنش های بانکی برای افراد مختلف متفاوت است. اگر فردی بیکار باشد، حداکثر تراکنش بانکی او باید کمتر از 500 میلیون تومان باشد. اگر سقف تراکنش بیشتر از این مبلغ باشد مورد بررسی سازمان مالیاتی کشور قرار می گیرد.

مالیات بر گردش حساب اشخاص حقیقی و حقوقی

سوالات متداول

1- مالیات بر گردش حساب چگونه محاسبه می شود؟

در صورتی که مبلغ تراکنش بانکی بیشتر از سقف مجاز باشد، دارنده حساب مشمول پرداخت مالیات بر گردش حساب می باشد. البته سقف تراکنش برای افراد مختلف می تواند متغیر باشد. به طور مثال افراد بیکار حداکثر 500 میلیون تومان می توانند تراکنش داشته باشند. در صورتی که افراد مستمری بگیر می توانند حداکثر 1 میلیارد تومان را جابجا نمایند.

2- چگونه متوجه شویم که مشمول مالیات بر گردش حساب هستیم؟

با شناخت سقف تراکنش های بانکی می توان از مشمولیت مالیات بر گردش حساب آگاهی پیدا کرد. در غیر اینصورت نیز اگر فرد حقیقی یا حقوقی تراکنش بیشتر از سقف مجاز داشته باشد، از طریق بانک به او اطلاع رسانی می شود. بنابراین فرد پس از دریافت دعوت نامه باید در زمان مشخص شده در بانک حاضر شود. اگر دلیل تراکنش او معقول نباشد، مشمول به پرداخت مالیات خواهد شد.

3- مالیات بر گردش حساب تراکنش های بالای 5 میلیارد تومان به چه صورت است؟

زمانی که گردش حساب فردی بیشتر از 5 میلیارد باشد، باید برای ارائه توضیحات قانع کننده به بانک مراجعه نماید. با توجه به مشکوک بودن حساب او، اگر نتواند سازمان مالیات را قانع کند، مشمول پرداخت مالیات بر گردش حساب خواهد شد. در صورت عدم پرداخت مالیات نیز برای او جریمه در نظر گرفته می شود.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان