بررسی نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن

بررسی نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن

آیا شما در رابطه با نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن اطلاعاتی دارید؟ اگر دوست دارید در این رابطه اطلاعات مفیدی به دست آورید ما را همراهی کنید زیرا می‌ خواهیم در رابطه با نرخ رشد اطلاعات بسیار خوبی ارائه دهیم. همچنین عواملی که بر روی آن تاثیرات مثبت و منفی می گذارند را معرفی کنیم. شما با دانستن این اطلاعات می توانید دیدی باز در این زمینه به دست آورید.
نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن

نرخ رشد بازار چیست؟

برای اینکه شما با نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن بیشتر آشنا شوید بهتر است یک مثال را بیان کنیم. زمانی که قیمت یک کالا درون بازار افزایش پیدا می‌ کند مصرف کنندگان آن کالا کاهش پیدا می کنند. با کاهش قیمت یک کالا اما تعداد مشتریان آن افزایش پیدا کرده و خواهان آن کالا بیشتر می‌ شود. می‌ توان نتیجه گرفت تعداد مشتریان با قیمت کالا رابطه معکوس دارند. هرچه قیمت  کالا کمتر باشد تعداد مشتریان آن کالا نیز افزایش پیدا می‌ کنند. هر چقدر قیمت کالا بیشتر باشد تعداد مشتریان آن کالا کاهش پیدا می‌ کنند.
نرخ رشد بازار نیز همین موضوع است. نرخ رشد بازار یعنی افزایش تقاضای بازار برای خدمات و یا یک محصول مشخص. این نرخ رشد ممکن است در دوره‌ های زمانی مختلف متفاوت باشد. شرکت ها برای اینکه بتوانند مشتریان بیشتری جذب کنند همواره به دنبال تولید محصولات با کیفیت تر و بهتر و بدون رقیب می باشند. همچنین بعضی مواقع قیمت های خود را رقابتی اعلام می کنند تا بتوانند فروش خود را افزایش دهند. عوامل مختلفی می توانند بر نرخ رشد بازار تاثیر بگذارند. در ادامه به بررسی این عوامل خواهیم پرداخت.
نرخ رشد بازار

در این قسمت می خواهیم به بررسی نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن بپردازیم:

تقاضا: عاملی که می تواند تاثیر مستقیمی بر روی نرخ رشد بازار داشته باشد، تقاضای یک محصول و یک خدمات می باشد. البته شما باید به این موضوع دقت کنید که تقاضا تحت تاثیر عوامل بسیار مختلفی قرار دارد. به عنوان مثال قیمت یک محصول، الگو های بازار، شرایط بازار و کالا های رقیب می توانند جزو عوامل تاثیر گذار بر روی تقاضای مشتریان باشند. هر چقدر تقاضا افزایش پیدا کند رشد بازار نیز بیشتر می‌ شود.

نرخ رشد بازار

 

عرضه: هر چقدر عرضه یک محصول افزایش پیدا کند به تبع آن قیمت کالا نیز کاهش پیدا می کند. اما وقتی عرضه کم می شود، قیمت همان کالا و محصول بسیار افزایش پیدا می‌ کند و قیمت آن کالا و محصول برای مصرف کنندگان بسیار بالا می رود.
قیمت گذاری: اگر قیمت گذاری بالاتر از استاندارد یک محصول باشد و خدمات را بالاتر از استاندارد های بازار قیمت گذاری کنند ممکن است تغییراتی در رشد نرخ بازار به وجود بیاید. هر چقدر تقاضا برای یک خدمات و یک کالا که قیمت مناسبی دارد بیشتر باشد، رشد بازار نیز بیشتر می شود.
عملکرد: عملکرد یک مورد بسیار مهم در نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن می باشد. به عنوان مثال زمانی که یک شرکت محصول جدیدی به بازار عرضه می کند، همواره محصول جدید از محصولات قدیمی گران تر خواهد بود. این محصولات جدید باعث می شوند که فروش شرکت افزایش پیدا کرده و رشد بازار نیز بیشتر شود. افراد در این زمینه توجه ای به قیمت محصول ندارند. زیرا به دنبال خرید محصول جدید با عملکرد و کارایی بالاتر و بهتر می باشند.
تورم: یکی از مهمترین مواردی که می تواند بر روی رشد بازار تاثیر بگذارد تورم است. تورم می تواند تاثیر بسیار قابل توجه ای بر روی نرخ رشد بازار بگذارد. البته در نظر داشته باشید که تورم نتایج نامطلوبی بر جای می گذارد و اغلب سبب رشد منفی بازار می شود.
جمعیت شناسی: نرخ رشد بازار برای خدمات و کالاهای مختلف متفاوت می باشد. در مورد جمعیت شناسی تقاضای مصرف کننده به عوامل متفاوتی بستگی دارد. به عنوان مثال یک جمعیت جوان تقاضای بالایی برای مدل های جدید تلفن همراه و یا پوشش خاصی دارند.

عوامل تاثیرگذار برآن

نحوه محاسبه نرخ رشد بازار

برای محاسبه نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن ابتدا یک پارامتر را به عنوان میزان در نظر بگیرید. این میزان می‌ تواند شامل سهم بازار، نرخ رشد قبلی یا درآمد باشد. مرحله دوم از یک دوره معین یک مقدار شروع را پیدا نمایید. می توانید برای این کار از سوابق تاریخی و داده ها استفاده کنید.

محاسبات نرخ رشد می تواند یک دوره خاص را نشان دهد. بنابراین یک مقدار شروع را می‌ توانید در نظر گرفته و از آن برای محاسبه استفاده نمایید. در مرحله بعدی یک دوره پایانی را انتخاب کنید.
شما باید تعیین کنید که دوره محاسبه رشد در کجا تمام شده و به پایان می رسد. مرحله آخر نیز استفاده از فرمول نرخ رشد بازار می باشد. شما از اطلاعاتی که در مراحل قبلی به دست آوردید می توانید برای محاسبه نرخ رشد از یک فرمول ساده استفاده کنید و مقدار پایانی را از مقدار اولیه کم کرده و نتیجه را بر مقدار شروع تقسیم کرده و حاصل را در ۱۰۰ ضرب کنید. عددی که بر اساس درصد به وجود می آید می تواند نرخ رشد را به شما نشان دهد.

نرخ رشد سال آینده

چرا افراد نرخ رشته بازار را محاسبه می کنند؟

شرکت ها و موسسه ها نرخ رشد بازار و عوامل تاثیرگذار بر آن را محاسبه می کنند تا بتوانند بر اساس آن برنامه‌ ریزی‌های آینده خود را انجام دهند.

این کار برای شرکت ها بسیار مهم می باشد. زیرا با دانستن نرخ رشد بازار می توانند نرخ رشد سال آینده را پیش بینی کرده و بر اساس نرخ رشد سال آینده قدم های درست برداشته و برنامه ریزی اصولی انجام دهند. در بعضی مواقع نیز زمانی که این نرخ کاهش پیدا می‌ کند مدیر می تواند با استفاده از سیاست های رقابتی بسیار سخت یک استراتژی موثر را در نظر گرفته تا دچار ضرر نشود. نرخ رشد معیار بسیار مناسبی برای ارزیابی و سنجش بازار می‌ باشد و نقش بسیار مفید و عالی به عنوان یک شاخص بازی می کند. با استفاده از نرخ رشد می توانید به ارزیابی موقعیت بازاریابی شرکت ها بپردازید. اهمیت نرخ رشد بازار بسیار زیاد می باشد. مخصوصا برای شرکت ها و موسساتی که می خواهند برای سال آینده خود برنامه ریزی داشته باشند.

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان