مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی ها یکی از موضوعات داغ در بازار طلا و ارز می باشد. در واقع این موضوع ذهن بسیاری از افراد از جمله طلافروش ها، سرمایه گذاران طلا و مردم عادی را درگیر کرده است. در واقع با توجه به ماده یک قانون مالیات های مستقیم، تمامی اشخاص اعم از حقوقی و حقیقی نسبت به درآمدهای خود مکلف به پرداخت مالیات می باشند. در این مقاله با توجه به افزایش قیمت طلا و سکه و همچنین تغییرات در قوانین طلافروش ها قصد داریم تا شما را با مالیات طلافروشی ها، انواع مالیات، نحوه محاسبه، مزایا و معایب آن آشنا کنیم.

 

معرفی مالیات طلافروشی ها و انواع آن

بیشتر بخوانید: قانون حمایت از شرکت ها و موسسات

 

مالیات طلافروشی ها چیست؟

اغلب مردم تلاش می کنند با خرید طلا سرمایه خود را از تاثیرات مخرب تورم حفظ نمایند. البته برخلاف باور مردم طلا نیز مالیات دارد و در هنگام خرید طلا، خریدار بایستی به میزان طلای خریداری شده، هزینه اجرت، سود فروشنده و مالیات طلا را پرداخت کند.

پس مالیات طلافروشی ها با توجه به نرخ مشخص شده در هنگام خرید از خریدار گرفته خواهد شد. همچنین این مالیات توسط فروشنده به حساب سازمان امور مالیاتی کشور واریز می گردد. در واقع طلا نیز همانند دیگر کالا و خدمات مختلف، مالیات بر ارزش افزوده خواهد داشت که یک نوع مالیات غیر مستقیم به شمار می آید. البته خریدار نیاز به هیچگونه فرآیند اداری جهت پرداخت ندارد و تنها مبلغی که طلا فروش محاسبه می کند را پرداخت می نماید.

 

معرفی انواع مالیات طلافروشی ها:

همانطور که عنوان شد، طلا نیز همانند دیگر کالاها دارای مالیات می باشد اما مالیات طلافروشی ها با سایر کالا و خدمات ها متفاوت است. به طور کلی انواع مالیات عبارتند از:

  • مالیات بر عایدی سرمایه طلا: این نوع از مالیات دارای نرخ صفر الی 40 درصد می باشد که دولت به منظور جلوگیری از معاملات غیر قانونی، آن را وضع نموده است. ملاک تعیین این نوع از مالیات طلا، میزان مالیات فاکتور خرید می باشد.
  • مالیات بر ارزش افزوده طلا: میزان نرخ این مالیات، به موجب قانون جدید، 9 درصد خواهد بود.
  • مالیات عملکرد طلافروش: این نوع از مالیات یک نوع مالیات مستقیم می باشد که بر اساس عملکرد طلافروشان تنظیم شده و دارای نرخ 15 الی 25 درصد است.

قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلافروشی ها:

با توجه به اینکه امروزه طلا در میان مردم بیشتر جنبه سرمایه ای دارد تا مصرفی، قانون مالیات طلافروشی ها دستخوش تغییر شده است. در گذشته، مالیات طلا همانند دیگر کالاها و خدمات مشمول دریافت مالیات بر ارزش افزوده می گردید اما امروزه مطابق با قانون 26 مالیات بر ارزش افزوده، مالیات طلافروشی ها در هنگام خرید تنها نسبت به سود فروشنده و اجرت ساخت طلا تعلق می گیرد. از این رو با توجه به این قانون، اصل طلا از شمول مالیات بر ارزش افزوده حذف شده است که به نفع خریدار می باشد. چرا که مالیات بر ارزش افزوده طلافروشی ها بابت اجرت و سود در مقایسه با اصل طلا مبلغ زیادی نیست.

بیشتر بخوانید: معافیت های مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده طلا به چه معناست؟

مالیات بر ارزش افزوده، نوعی مالیات غیر مستقیم می باشد که به طور غیر مستقیم طی فرآیند تولید و با افزایش ارزش کالا از خریدار دریافت می شود. مالیات طلافروشی ها در واقع یکی از انواع مالیات بر ارزش افزوده محسوب می شود که بر اساس فاکتورهایی نظیر ارزش طلا، اجرت ساخت طلا و سود فروشنده از خریداران اخذ گردیده و برای سازمان امور مالیاتی واریز می گردد. البته از دی ماه سال 1402 مالیات طلا، دچار تغییراتی در نرخ آن شده است. به گونه ای که اصل طلا معاف از هر گونه مالیات می باشد و بدان اشاره داشتیم.

 

مالیات بر ارزش افزوده طلا

بیشتر بخوانید: راه اندازی سامانه استعلام بر خط صدور گواهی نقل و انتقال املاک

 

نحوه محاسبه مالیات طلا در طلافروشی ها:

مالیات طلافروشی ها بر مبنای یک فرمول معین توسط قانون اخذ مالیات بر ارزش افزوده محاسبه می شود. طبق این فرمول به منظور محاسبه اجرت و مالیات طلا مراحل زیر انجام می گردد:

  • اضافه نمودن اجرت ساخت طلا به ارزش اصل طلا.
  • حال بایستی مطابق قانون 7 درصد سود معین فروشنده نیز به این مبلغ اضافه گردد.
  • علاوه بر مبالغ تعیین شده 9 درصد از اجرت ساخت طلا و سود فروشنده نیز به عنوان مالیات طلافروشی ها به این مبلغ افزوده می شود.

در نهایت پس از محاسبه قیمت نهایی توسط طلافروش خریدار بایستی اقدام به پرداخت مالیات طلا نماید. البته ممکن است برخی از طلافروشان ابتدا مالیات بر ارزش افزوده را محاسبه کرده و سپس به سراغ سود طلا بروند. برخی طلافروشان دیگر نیز در آخر کار، وزن طلا را ضرب می کنند. با این حال نحوه محاسبه هیچ تغییری نکرده و در قیمت نهایی هیچ تاثیری نخواهد داشت.

معافیت مالیاتی طلا:

با توجه به تغییرات صورت گرفته در قانون ممکن است برای شما هم سوال باشد که آیا معافیت مالیاتی طلا قطعی شده است یا خیر؟ می توان گفت مالیات بر ارزش افزوده طلافروشی ها حذف نشده بلکه با توجه به نقش سرمایه ای آن ماخذ دریافت و اعمال مالیات بر ارزش افزوده طلا، تنها مشمول معافیت شده است. به عبارتی حذف مالیات طلافروشی ها، تنها نسبت به اصل طلا بوده و اجرت و سود طلافروش شامل 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده می شود. البته توجه داشته باشید که معافیت مالیاتی طلا، تنها منوط ثبت نام در سامانه سازمان امور مالیاتی کشور می باشد. در نتیجه در صورت عدم ثبت نام در این سامانه طلا فروشی ها ملزم به پرداخت جریمه خواهند شد.

مزایای مالیات طلافروشی ها:

بیشتر بخوانید : تکالیف مودیان غیر مشمول ارزش افزوده در سامانه مودیان

مزایای مالیات طلافروشی ها:

مطابق با جز 4 بند 26 قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا مصوب سال 1400 طلافروشان از ابتدای دی ماه 1402 موظف هستند که صورتحساب های خرید و فروش طلای خود را در سامانه مالیاتی کشور ثبت کنند. علاوه بر این، بر اساس جز 2 و بند «ط» تبصره 6 قانون مذکور، طلافروشان ملزم به استفاده از صورتحساب های الکترونیکی هستند.

نتیجه اعمال مقررات جدید مالیات طلافروشی ها، ایجاد شفافیت کامل نسبت به ارزش طلای فروخته شده، اجرت و سود آن می باشد که این شفافیت مالی منجر به جلوگیری از هرگونه پولشویی می شود.

 

معایب مالیات بر ارزش افزوده:

قانون جدید مالیات طلافروشی ها، علاوه بر مزایای گوناگون دارای معایبی نیز می باشد که از مهمترین آنها افزایش مالیات در پی افزایش نرخ تورم و طلا می باشد. چرا که سازمان امور مالیاتی کشور معتقد به دریافت عایدی و سود طلا توسط فروشنده است. در حالی که به دلیل افزایش قیمت بنابر تورم ایجاد شده هیچ سودی برای آنان ایجاد نمی کند. از طرفی دیگر با توجه به کاهش ارزش ریال اغلب مردم به منظور جلوگیری از بی ارزش شدن پس اندازشان اقدام به خرید طلا و سکه می نمایند و اخذ مالیات از پس اندازهای مردم در این شرایط اقتصادی موجب مشقت آنان می شود.

بیشتر بخوانید: حذف شرط محل کسب برای صدور و تمدید کارت بازرگانی

 

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی مالیات طلافروشی ها و انواع آن پرداختیم. مالیات بر ارزش افزوده طلا، دارای نرخ ثابت 9 درصد می باشد که همچنان بدون تغییر مانده است. البته محل اخذ مالیات بر ارزش افزوده محدود شده به گونه ای که در گذشته مالیات طلا شامل اصل طلا، اجرت ساخت و سود طلافروش بود اما با ورود قانون جدید، اصل طلا معاف از مالیات شده است. از این رو طلافروشان حق دریافت این مالیات را از خریداران نداشته و صرفا بایستی 9 درصد از اجرت کار خود را به عنوان مالیات بر ارزش افزوده از آنان اخذ نمایند.

 

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

 

مطالب مفید

دریافت مشاوره رایگان