بررسی تفاوت حسابداری با حسابرسی

فعالیت های اقتصادی در زمان های نه چندان دور بسیار ساده بود. امروزه اما به دلیل گسترش یافتن روابط تجاری و نوع کسب و کار ها، این حساب و کتاب ها تا حدودی سخت و پیچیده شده است.

افراد باید بتوانند حساب‌ ها و سود و زیان ها را به صورت بسیار فکر شده کنترل کنند و آن ها را در دفتر ثبت نگهداری نمایند. افرادی در زمینه اقتصادی موفق تر عمل می کنند که بتوانند بر روی تمام حساب و کتاب خود تسلط داشته باشند.

تمام این کار ها وظیفه حسابدار می باشد که اطلاعات مالی را ثبت کند. شاید برای شما یک سوال بسیار مهم پیش بیاید که تفاوت حسابداری با حسابرسی در چیست. با ما همراه باشید تا در رابطه با تفاوت‌ های این دو اطلاعات مفیدی به شما ارائه دهیم.

تفاوت حسابداری و حسابرسی

حسابداری چیست؟

 

با تعریف حسابداری و حسابرسی می‌ توانید تفاوت حسابداری با حسابرسی را متوجه شوید. به حسابداری زبان تجارت نیز می گویند. حسابداری می تواند کمک بسیار مهمی به تصمیم گیری های اقتصادی افراد کند‌. حسابداری با ارائه اطلاعاتی که این اطلاعات ماهیت مالی دارند می‌ تواند افراد را در این تصمیم گیری ها کمک کند. افراد درون سازمانی، افراد برون سازمانی، موسسات اعتباری، بستانکار ها، بانک‌ ها، مراجع مالی دولتی همه این موارد به حسابداری نیاز دارند تا بتوانند تصمیم گیری های مهم اقتصادی خود را انجام دهند. این اطلاعات توسط یک فرایندی به وجود می آید.

اطلاعات حسابداری اول شناسایی می شوند و در دفتر مخصوص ثبت شده و طبقه‌ بندی می‌ شوند. سپس توسط حسابدار خلاصه شده و تجزیه تحلیل می شوند و به صورت اطلاعات مالی گردآوری می شوند. این اطلاعات مالی شامل ترازنامه، صورت گردش وجوه نقد، صورت سود و زیان می باشند.

حسابرسی چیست؟

 

شاید برای شما جالب باشد که بدانید مبحث حسابرسی در سال ۱۳۱۱ توسط قانون تجارت در کشور ایران مطرح شد. بر اساس این قانون تمام شرکت‌ ها باید یک فردی را برای بررسی و رسیدگی به اسناد و مدارک و حساب ها انتخاب می‌ کردند که این فرد وظیفه ارائه گزارش مخصوص به مجمع عمومی را بر عهده داشت.‌ بعد از آن قوانین حسابرسی تغییر پیدا کرد. در سال ۱۳۶۶ حسابرسی به عنوان یک حرفه مستقل شناخته شد و زیر مجموعه وزارت امور اقتصادی و دارایی ایران قرار گرفت.

هرچقدر فعالیت‌ های تجاری یک شرکت و موسسه پیشرفت کند، پیچیدگی های آن نیز بیشتر می‌ شود. به همین دلیل احتمال به وجود آمدن اشتباه نیز در حساب های آن افزایش پیدا می‌ کند. اشتباهات می توانند زمینه به وجود آمدن سوء استفاده و تقلبات را فراهم کنند. یک حسابرس می تواند تمام این اشتباهات و سوء استفاده ها را متوجه شده و آن ها را بررسی کند. همچنین یک حسابرس می‌ تواند صحت اطلاعات را بررسی کرده و از تقلبی بودن آن ها نیز مطمئن گردد.

حسابرسی

تفاوت حسابداری با حسابرسی

 

شاید در نگاه اول تفاوتی بین حسابداری با حسابرسی وجود نداشته باشد و هر دو یک موضوع یکسان را بررسی کنند. اما اینطور نیست می‌ توان گفت هدف هر دو اطلاعات مالی می باشد. اما باید در نظر داشته باشید که ماهیت این دو مبحث و روش‌ ها و ابزارهایی که استفاده می‌ کنند بسیار متفاوت می باشد. حسابداری و حسابرسی مکمل یکدیگر هستند و می توانند تکمیل کننده کار یکدیگر نیز باشند. داده‌ ها توسط حسابداری گردآوری می‌ شوند و حسابرسی به بررسی این داده‌ های مالی می پردازد. حسابرسی یک پروسه بسیار هدفمند و منظم می باشد. بعد از گردآوری شدن اطلاعات مالی، حسابرس بی‌طرفانه به بررسی و ارزیابی آن ها می‌ پردازد و نظر خود را نسبت به مدارک و صورت‌ های مالی گردآوری شده بر اساس استاندارد های موجود بیان می‌ کند. یک حسابرس باید بتواند نظر خود را در قالب یک گزارش و کاملاً بی طرفانه به افراد ذی‌ ربط ارائه دهد.

 

انواع تفاوت حسابداری با حسابرسی شامل موارد زیر است:

 

۱- حسابداری وظیفه تهیه و تنظیم سند مالی را بر عهده دارد و باید اطلاعات مالی را در دفاتر تجاری و همچنین در سیستم های مربوطه ثبت کند. اما حسابرسی تنها به ارزیابی این اطلاعات مالی می پردازد و در مورد این اطلاعات و مدارک به صورت بی طرفانه اظهار نظر می‌ کند.

۲- یکی دیگر از تفاوت حسابداری با حسابرسی مدت زمان آن می باشد. یک حسابدار معمولاً باید هر روز فعالیت های مالی خود را ثبت و آن ها را در سیستم قرار دهد. اما یک حسابرس فقط در بازه های زمانی مشخص و تعیین شده که معمولاً در پایان سال مالی می باشد به بررسی این اطلاعات می پردازد.

۳- حسابدار به صحت اطلاعاتی که در سیستم ثبت کرده است هیچ شکی ندارد. اما یک حسابرس با دید بی‌طرفانه اما منتقدانه به بررسی این اطلاعات و حساب ها می پردازد تا در صورت وجود کوچکترین خطا و مشکلی بتواند آن ها را پیدا کند.

۴- حسابرسی از حسابداری جدا می باشد اما در بعضی شرایط آنقدر این دو مبحث به همدیگر آمیخته و شبیه هستند که ممکن است با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. در نظر داشته باشید یک حسابرس باید بتواند مانند یک حسابدار تسلط کافی بر روی گردآوری اطلاعات مالی داشته باشد و تخصص حسابداری را به صورت کاملا حرفه‌ ای گذرانده باشد. اما یک حسابدار نیازی نیست که تخصص حسابرسی را داشته باشد و بر آن تسلط داشته باشد.

۵- حسابرسی تنها وظیفه کشف کردن مشکلات و تقلبات موجود در گزارش‌ های مالی و اطلاعات مالی را برعهده دارد و هیچ وظیفه ای برای برطرف کردن آن بر عهده ندارد. اما حسابداری وظیفه برطرف کردن این مشکلات را برعهده دارد و باید در سریعترین زمان ممکن مشکلات به وجود آمده در اطلاعات مالی را برطرف نماید.

حسابداری

جمع بندی در رابطه با تفاوت حسابداری با حسابرسی

 

در مطالب بالا سعی کردیم که تفاوت حسابداری با حسابرسی را به شما بیان کنیم. حسابداری عمل ثبت مدارک می باشد و از طریق آن می‌ توان به حفظ اسناد و مدارک کمک بسیار زیادی کرد. اما به طور کلی حسابرسی ارزیابی اطلاعات مالی می باشد و تمام اسناد و مدارک مالی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌ دهد. زمانی که کار یک حسابدار به پایان می رسد، حسابرس فعالیت خود را شروع می‌ کند. در واقع وظیفه حسابرس ارزیابی کردن کار حسابدار می باشد تا از صحت و سقم اطلاعات مالی گردآوری شده مطمئن شود.

 

برای دریافت اطلاعات و مشاوره با ما تماس بگیرید.

ما در سفیران تکس تلاش می کنیم تا بهترین راهکارهای مالیاتی و بهتربن خدمات را به شما ارائه دهیم.

مطالب مفید

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

مالیات طلافروشی ها چقدر است؟

آیا از میزان مالیات پرداختی طلافروش ها آگاهی دارید؟ آیا می دانید که در هنگام خرید طلا چه میزان مالیات بایستی پرداخت نمایید؟ مالیات طلافروشی

دریافت مشاوره رایگان